1. Hjem
  2. Trollpikken

Trollpikken (185 moh)  gr middels lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse

Fra E39, svinger du av på Krossmoen i retning Egersund på RV42. Etter ca. 8,3 km. svinger du av til venstre mot Mjølhus, på Sletteidveien. Etter 2.6 km. er du ved parkeringsplassen.

Turbeskrivelse

Turen inn til Trollpikken er 1,9 km, 900 m på vei og 1 km på sti. Fra snuplassen på FV 62, følg Kjervallveien opp Kjervallbakken 900 meter. På vei oppover bakken kan du se mange store steinblokker. Ved veiviserskilt, ta av ned til høyre på Opplev Dalane stien som kommer fra Ørsdalen og går videre til Vannbassengan. Følg stien gjennom en port og over bekken, ta til venstre rett etter brua. Følg blåmerket sti opp til Trollpikken. Stien passerer under kraftledningene og går til høyre rundt tjernet rett før du er fremme. Ute på kanten kan du se til Egersund. Når du går opp fra tjernet, vil Trollpikken komme til syne. Samme vei tilbake. Dyr på beite.

Turlengde: 3,8 km

Anslått tidsbruk: 1 t, 40 min.

Kart og turbeskrivelse på pdf:  Trollpikken.pdf