1. Hjem
  2. Høghei

Høghei (542 moh)  gr krevende lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse:

Kjører du E39 sørover, kan du svinge av like før Moi, med skiltet til Hovsherad. Fra krysset kjører du 4,5 km, med Hovsvatnet på venstre side. Der hvor vannet ender, ligger en hytterenovasjon, og her kan du parkere.

Turbeskrivelse:

Følg veien videre til du kommer til et skilt som viser vei mot Høghei, og gå opp gjennom gårdsplassen. Her følger du gårdsveien opp langs elva, til du kommer til et stidele, ca. 0.9 km ut i turen. Nå tar du til høyre og følger den gamle ferdselsveien opp til den møter traktorveien (1.7 km), og følg denne til neste kryss (2,1 km). Følg stien videre og du passerer en heller (2.6 km) før du kommer til et nytt stikryss (4.3 km). Her tar du til venstre opp skaret, og kommer opp på toppen (5.2 km). Herfra kan du gå videre gjennom heia forbi Stemmetjørn og Nonåstjørna til stien kommer inn på traktorveien (7 km). Følg denne tilbake til startpunktet. Dyr på beite.

Turlengde: 10 km, rundtur.

Anslått tidsbruk: 4 t, 20 min.

Kart og turbeskrivelse kommer her.

Alternativ rute:

Fra Haukland, langs Stølsvatnet og Daurmålstjørna til stien som kommer fra Høghei. Fra toppen ned Borknedalen, tilbake til Haukland. Turen er 10 km. Dyr på beite.