1. Hjem
  2. Kjeldeknuten

Kjeldeknuten (632 moh)  gr krevende lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse:

Fra E39 ved Moi svinger du av med skiltet til Hovsherad. Kjør 5 km til Handeland, og sving til høyre med skilt til Sætra. 3,9 km etter krysset, og etter en lang oppstigning, kommer du til Sætra, med Sætrahytta til høyre. Her kan du parkere.

Turbeskrivelse:

Følg merking gjennom lysløypa i 500 meter, og inn på skiløypa som går opp mot Gauksåmknut. Oppe på toppen av bakken (1,4 km) flater det ut før stien deler seg (1,8 km), opp mot Åsefjell, som er den første toppen (2,1 km). Du går videre ned i skaret, til venstre for et lite tjern, før oppstigningen til Kjeldeknuten (2,5 km). Herfra går du videre ned i Rauneskar og opp på den tredje toppen (3,1 km). Deretter går du ned i et nytt skar, før du starter oppstigningen til fjerde og siste topp i rekken (3,4 km) Følg ryggen, og start nedstigningen til stien møter turstien mellom Sandstøl og Sætra. Da kan du ta til venstre og følge stien langs Langelandstjørna tilbake til Sætra. Dyr på beite.

Turlengde: 7,8 km, rundtur.

Anslått tidsbruk: 4 t

Kart og turbeskrivelse kommer her.