1. Hjem

gursli (2).jpg

Gursli - Hattesteinane - Gjegningsheia  gr middels lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse:

Fra E39 ved Moi, kan du følge skilt merket «Museum», dette fører deg inn på fylkesvei 1 mot Hauge i Dalane. 5,5 km etter at du tok av fra E39, etter ca. 9 min. ser du en gruslagt parkeringsplass like ved veien på venstre side. Her kan du parkere om du skal til Gursligruvene, Gullbergknuden og Gjegningsheia.

Turbeskrivelse:

Starter fra P-plass på Gursli. Følg Opplev Dalane stien opp gruveveien. Etter 1,4 km, i den siste svingen, tar løypa av fra gruveveien. Stien passerer forbi stidele til Gullbergknuden, videre ned i dalen, mot ei myr og bratt opp på andre siden.  Ca 0.5 km lengre inne på snauheia kan du i nytt stidele velge å gå den lille omveien nord mot Hattesteinene eller rett fram inn til Gjegningshei. Inne ved Gjegningsheia kan du igjen velge om du vil gå rett fram og opp på toppen, eller ned til venstre ei bratt li mot Gursligruvene.  Vel nede ved Gullvatnet følger du gruveveien til venstre forbi muren etter storbrakka, gjennom tunnelen, og opp til gruvene. Følg gruveveien tilbake til Gursli. Dyr på beite.

Turlengde: 8,8 km, rundtur.

Anslått tidsbruk: 4 t, 20 min.

Kart og turbeskrivelse kommer her.